Målsetting med kurset
De to nye standardene for kjøp av byggevarer og tilvirkede produkter representerer en gjennomgripende revisjon og modernisering av de eldre reglene på dette området. Ved å utgi to standarder har man kunnet rendyrke de to ulike anskaffelsessituasjonene man står overfor. NS 8411 regulerer kjøp av hyllevarer, mens NS 8412 omfatter kjøp av spesialtilvirkede produkter for kjøpers formål. Kursets formål er for det første å gi en oversikt over de to regelverkene, og for det andre å gå dypere ned i enkelttemaer som i praksis har vist seg å danne grobunn for konflikter.
På kurset får du en innføring i avtaleinngåelsen, grunnelementene i salgsprosessen, kjøpers plikter, samt forsinkelse, mangler og endringer.
Målgruppe
Alle som på en eller annen måte er involvert i handel med byggevarer har behov for å kjenne de nye reglene som trer i kraft, enten man befinner seg på selger- eller kjøpersiden, og uansett hva slags fagbakgrunn man måtte ha. Manglende innsikt i disse reglene vil lett kunne føre til rettighetstap og unødvendige tvister.
Kursets innhold og omfang
1 INNLEDNING
1.1 Byggevarestandarden av 2008 – NS 8409: 2008
1.2 De to nye standardene
- NS 8411: 2024 Hyllevarer
- NS 8412: 2024 Tilvirkede produkter
1.3 Bruksområde
- Avtalt bruksområde
- Tiltenkt bruksområde
1.4 Forholdet til kjøpsloven
2 AVTALEINNGÅELSEN
2.1 Innledning
2.2 Tilbud og aksept
- Tilbudsgrunnlag
- Tilbudet
- Aksepten
- Ordrebekreftelse
2.3 Forhandlinger
- Signaturforbehold
- Merger-regelen
2.4 Forhåndsavtaler
3 GRUNNELEMENTENE I NS 8411: 2024
3.1 Kjøpslovens system
- Levering – det avgjørende skjæringstidspunktet
3.2 Sanksjonssystemet
- Forsinkelse
- Mangler
3.3 Reklamasjon
- Transportkontroll
- Brukskontroll
- Senere reklamasjon
4 GRUNNELEMENTENE I NS 8412: 2024
4.1 Innledning Entreprisepåvirkning
- Oversikt
- Med og uten montering
4.2 Fase 1 Tilvirkning
- Produksjonsgrunnlag
- Kontroll
- Tilvirkningen
4.3 Fase 2 Levering
4.4 Fase 3 Montering og overtakelse
- Monteringsplan
- Virkningene av overtakelse
- Overtakelsesprosedyren
- Retten til å nekte overtakelse
5 KJØPERS PLIKTER
5.1 Betaling
- NS 8411 – betaling ved levering
- NS 8412 – 1/3-betaling
5.2 Kjøpers medvirkning
6 ENDRINGER MV
6.1 Endringssituasjonene
6.2 Avbestilling
6.3 Bestilte endringer
- NS 8411 – ingen endringskompetanse
- NS 8412 – endringsprosedyren
6.4 Hardship
- Vilkår
- Hardship-forhandlinger
- Domstolsbehandling
7 TVISTELØSNING
7.1 Mekling
7.2 Ekspert
7.3 Voldgift og domstolsbehandling
Varighet:
3 timer
Vilkår og avbestillingsregler
Påmelding
- Påmelding er bindende.
- Ved å melde deg på aksepterer du våre avbestillingsregler.
- Påmelding helt frem til kursstart hvis ledige plasser.
Avbestilling
- En forutsetning for gjennomføring er et minimum antall deltagere.
- Det kommer endelig bekreftelse fra oss på gjennomføring ca. 14 dager før kursstart.
- Ved avbud senere enn 14 dager før kursstart belastes 50% av avgiften. Ved avbud senere enn 7 dager før kursstart gir ingen refusjon. Sykemelding gir dessverre ikke grunnlag for refusjon. Kontakt ditt forsikringsselskap angående dette.