HMS
Bygg og anlegg er den farligste næringen å jobbe i, og vi topper dessverre statistikken for arbeidsskadedødsfall i tillegg til at det er mange som skader seg alvorlig og som har vært utsatt for hendelser med svært stort skadepotensial.
Bygg og anlegg er den farligste næringen å jobbe i, og vi topper dessverre statistikken for arbeidsskadedødsfall i tillegg til at det er mange som skader seg alvorlig og som har vært utsatt for hendelser med svært stort skadepotensial.
Det jobbes hardt i både EBA og i medlemsbedriftene for å bedre sikkerheten for våre arbeidstakere. EBA skal være førende for HMS arbeidet i BA næringen. EBA skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for EBA-medlemsbedrifter med målsetning om en skadefri og helsefremmende bygge- og anleggsnæring.
For å lykkes i dette er vi avhengig av at alle ledd i verdikjeden "tar sin del av jobben" og at vi samarbeider om å lykkes. Derfor har EBA vært en pådriver i arbeidet med etableringen av Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg (SfS BA).
HMS er en viktig del av arbeidet med seriøsitet. Det er en viktig del av bærekraftsbegrepet og god HMS er viktig for rekruttering til næringen.
EBA var en pådriver til etableringen av SfS BA. Skal EBA lykkes med å være førende på HMS, realiseres dette best gjennom å bidra til et sterkt SfS BA, og EBA har stilt Lene Jønsson til disposisjon i stillingen som daglig leder i SfS BA, og styret i SfS BA har vedtatt å bidra til videre finansiering av SfS BA foreløpig ut 2025.
Prosjekt Fareblind ble lansert i november 2019. Kurset ble laget i samarbeid med SfS BA, som distribuerer kurset. Etter dette er kurset tatt i bruk som obligatorisk sikkerhetskurs av både entreprenører og byggherrer.
Ved utgangen av 2022 var det totalt ca 120 000 gjennomføringer av kurset, hvorav 47 918 gjennomføringer i 2022. Kurset har en varighet på 2 år før det må fornyes, og det var ved årsskiftet ca 20 000 fornyinger av kurset.
Som en oppfølging til Prosjekt Fareblind er det i 2022 igangsatt et arbeid med å utvikle et grunnleggende sikkerhetskurs – del to. Mens Prosjekt Fareblind omhandler de 6 store fareområdene og livreddende regler knyttet til disse, vil Farlige mønstre omhandle de andre felles innsatsfaktorene for en sikker adferd på bygge- og anleggsplassen.
Kurset vil bli distribuert gjennom Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg på samme måte som Prosjekt Fareblind.
HMS konferansen er blitt arrangert sammen med SfS BA siden opprettelsen av SfS BA i 2019. Konferansen har etablert seg som næringens største og viktigste møteplass for alle som jobber med HMS i næringen, og hadde i 2022 580 deltakere. Ca 80 av disse deltok digitalt.
I forbindelse med endringene i byggherreforskriften var det behov for å revidere EBAs veileder til forskriften. EBA inviterte gjennom SfS BA til å sette ned en arbeidsgruppe med hele verdikjeden for å få en omforent veileder. EBA har også bidratt i arbeidet med å lage en veileder for beregning av forsvarlig og tilstrekkelig byggetid. Begge veilederne er publisert på både sfsba.no og eba.no.
Veileder for beregning av tilstrekkelig og forsvarlig byggetid
EBAs HMS utvalg er satt sammen av kompetansepersoner fra medlemsbedriftenes HMS-miljøer, samt én representant fra henholdsvis EBA, BNL og EBAs styre.
Utvalget er et aktivt kompetanseorgan innen HMS, og bidrar til at nye, gode løsninger og erfaringer formidles til EBAs medlemsbedrifter. Utvalget planlegger og iverksetter tiltak som en del av EBAs strategiske handlingsplan. EBA skal være førende for HMS arbeidet i BA næringen og arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for EBA-medlemsbedrifter med målsetning om en skadefri og helsefremmende bygg- og anleggsnæring.
HMS utvalgets leder er Kristin Wold Jenssen, HMS- sjef hos Backe Entreprenør AS, Svein Resmann, HSH har vært styrets representant fra sommeren 2021 til høsten 2022. Ole Bjørn Bakke, Betonmast AS, er styrets representant i utvalget fra høsten 2022. Det er EBAs administrasjon, i samråd med utvalget, som vurderer øvrig sammensetning av utvalget og fremmer nye medlemmer.
EBA samarbeider tett med BNL når det gjelder HMS, regelverksarbeid og arbeidet med arbeidslivskriminalitet.