Kompetanse

7000 nye fagarbeidere og 1500 fagskoleingeniører, BIM-teknikere, ingeniører og sivilingeniører. Det er hva bygge- og anleggsnæringen trenger hvert år for å få jobben gjort.

Kompetanseavdelingen skal ivareta medlemsbedriftenes interesser ved å påvirke utvikling av innhold i både offentlige og private utdanningstilbud slik at disse i størst mulig grad er i overensstemmelse med EBAs interesser og behov. Tilgang på tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft er en forutsetning for å utvikle bygge- og anleggsnæringen, og ruste den for omstilling og bærekraftig vekst.

Kompetanseavdelingens arbeid kan deles i to:

  • Kompetanse- og utdanningspolitisk arbeid
  • Rekruttering til næringen; fra lærlinger til ingeniører

EBAs medlemsbedrifter har målsetting om å ha tilstrekkelig tilgang på kvalifisert arbeidskraft fra alle utdanningsnivåer innenfor EBAs virkeområder.

Kompetanse- og utdanningspolitisk arbeid

Bidrar til fremtidens utdanning:

EBA har både eierinteresser og interesse i totalt 15 bygg- og anleggsfag, og er med på å forme fremtidens utdanninger innen bygg og anlegg. Både fag- og yrkesopplæring og høyere utdanning.

EBA er med å opprette nye yrkesfag og nye studieløp. Vi deltar på mange arenaer der beslutningene tas, internt i NHO-fellesskapet, og eksternt i dialog med faglige råd, utvalg og utdanningsmyndigheter.

Målet med EBAs store engasjement for fag- og yrkesopplæringen er en fagutdanning tilpasset arbeidslivets behov, samt økt gjennomføring i utdanningene.

I forbindelse med Fagfornyelsen (Kunnskapsløftet 2020) har vi i 2022 deltatt i arbeidet med å utarbeide nye digitale eksamener for lærlinger som går avvikende løp (ikke 2+2) og praksiskandidater. Dette arbeidet gjøres i regi av Utdanningsdirektoratet. De nye eksamenene skal tas i bruk allerede i juni 2023.

EBA har deltatt i planlegging av Arendalsuken, i regi av Bygg Arena Arendal. Kompetanseavdelingen deltok i arbeidsgruppen Jobbskaping og rekruttering. Arbeidsgruppen hadde for fire arrangementer: for Mangel på fagarbeidere, Norgesmodellen, Teknologimuligheter i bransjen og Ungdomsarrangementet.

Bransjeprogram for Anleggsbransjen og Industri- og byggenæringen:

Det er blitt opprettet en rekke gratis studietilbud som er rettet mot spesifikke bransjer og målgrupper. Tilbudene er laget av arbeidslivet, for arbeidslivet, og sikter på å tilby kurs og utdanninger som er utviklet spesielt for den kompetansen arbeidslivet trenger. Kursene er gratis og kan tas ved siden av jobb. Mange av tilbudene er lagt opp som nettstudier.

Målet med bransjeprogrammene er å bidra til kompetanseutvikling i tråd med bransjenes behov, slik at ansatte kan takle omstillinger og være bedre rustet for morgendagens arbeidsliv.

Kompetanseavdelingen har siden 2020 vært med i programområdestyret for anleggsbransjen, og bidratt til å få relevante utdanninger gjort gratis tilgjengelig for fagarbeidere i medlemsbedriftene.

Kompetanseavdelingen har i 2022 jobbet med utvikling av et digitalt bransjelærekurs i betongfaget. Kurset retter seg mot lærlinger i betongfaget, fagarbeidere som trenger faglig påfyll og studenter på fagskole og ingeniørutdanninger. Kurset skal være klart første halvdel av 2023.

Rekruttering:

7000 nye fagarbeidere og 1500 fagskoleingeniører, BIM-teknikere, ingeniører og sivilingeniører. Det er hva bygge- og anleggsnæringen trenger hvert år for å få jobben gjort.

I dag dekkes mindre enn halvparten av behovet for ny arbeidskraft i næringen gjennom videregående opplæring. Kun drøyt halvparten av de ca. 4500 som hvert år begynner på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk gjennomfører med fag- eller svennebrev ila fem år, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet. De fleste faller fra ila de to første årene i skole. Økt rekruttering og bedre gjennomføring i skole vil være avgjørende for å skaffe nok fagarbeidere i årene fremover. Skal vi klare å møte etterspørselen, vil norske entreprenører være avhengig av en solid og stor grunnstamme av egne fagarbeidere, lærlinger, fagteknikere, ingeniører og siv.ing.

Næringen tar selv et stort ansvar for å få dette til. Et flertall av EBAs medlemsbedrifter tar inn lærlinger, og blir gjennom dette en del av det offentlige utdanningssystemet. Det forventes at bedriftene stiller praksisplasser og læreplasser til disposisjon for samfunnet, og at man rekrutterer nyutdannede fagskoleingeniører, BIM-teknikere, ingeniører og sivilingeniører. I både NHOs kompetansebarometer og BNLs fremtidsbarometer svarer bedriftene at det fagkompetanse og ingeniørkompetanse de mangler.

Kompetanseavdelingen har i 2022 fått utarbeidet rekrutteringsfilmer til de nye fagene Anleggsrørlegger og Veidrift og veivedlikehold. Filmene ligger tilgjengelig på www.ebafilm.no

I september arrangerte EBA NM i betongfag under Yrkes-NM i Sørlandshallen. EBA hadde med seks lærlinger i betong-NM. I tillegg samarbeidet vi med Byggmesterforbundet om NM i tømrerfaget, og vi hadde med tre lærlinger hver i tømrer-NM.

EBA ba Byggopp-kontorene om hjelp til å finne kandidater, og vi hadde med ni flotte fagambassadører i de to NM-konkurransene.

For EBA er dette den beste måten å synliggjøre fagene for ungdomsskoleelevene som skal velge videregående utdanning, ettersom det ble avholdt utdanningsmesse for alle 10. klassinger i Agder samtidig med Yrkes-NM. Elevene får både se litt av hvordan betong- og tømrerfaget utøves i praksis, og kan stille spørsmål til deltakerne.

EBA Byggopp Agder skal ha en stor takk for fantastisk hjelp til gjennomføring av de to konkurransene.

Fortsatt behov for lærlinger, fagarbeidere og ingeniører

Søkertall videregående skole:

Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk hadde en økning på 5,10 % fra 2021 til 2022.

Pr. 1.mars 2022 var det 4555 søkere til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk. Pr. 1.mars 2021 var tallet 4334.

 

Kilde: Utdanningsdirektoratet.

Lærlingplasser – søkertall fra 2003 – 2022:

Søkertallene til læreplass viser en liten økning på 0,58 % i forhold til 2021. Pr. 1. mars 2022 var det 3477 søkere til læreplass. I 2021 var søkertallet 3457.

 

Kilde: Utdanningsdirektoratet.

 

Flere jenter søker seg til utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk:

Det er 83 flere jenter som søker seg til Vg1 BA ift. 2021. Økningen fra 2021 til 2022 er på 20,15 %, fra 412 til 495.

 

Kilde: Utdanningsdirektoratet.

Høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoler):

Teknologiske fag:

Søking til høyere yrkesfaglig utdanning skjer nå gjennom Samordna opptak.

Det er i år registrert 12.246 søkere. Ift. 2021 (12.806) er nedgangen på 4,4 %.

Det er i år utlyst 12.186 studieplasser. Det var i fjor 13.061 studieplasser.

Dette er en nedgang på 6,7 %.

Det utlyses i år 437 studier gjennom Samordna opptak. I 2021 var det 494 studier.

Kvinneandelen blant søkerne til høyere yrkesfaglig utdanning har en nedgang fra 36,9 % i 2021 til 35,1 % i 2022.

Kilde: Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) (tidl. Samordna opptak).

Høyere utdanning – høgskole og universitet (bachelor og master)

Realfag og teknologi:

Ved årets opptak har 19,3 % av alle søkere minst ett teknologistudium på sin søknad, og 10,5 % av alle søkere har et studium innenfor utdanningsområdet som sitt førstevalg.

Til teknologiske fag er det i år samlet sett registrert 14 171 førstevalgssøkere (ned fra 15 005 i fjor) til 6 594 planlagte studieplasser (ned fra 6 608 i fjor). Dette tilsvarer en prosentvis nedgang i antall førstevalgssøkere på 5,5 %, og en prosentvis nedgang i planlagte studieplasser på 0,2 %.

Det er 9 609 menn og 4 562 kvinner som søker seg til teknologiske fag i år. Det er i år en økning på 0,2 % i antall kvinnelige søkere til teknologiske fag.

Etter tre år på rad med færre førstevalgssøkere enn «siving» har utdanningstypen «ingeniør» i år flest førstevalgssøkere innen teknologiske fag.

I 2022 har 80 729 kvinnelige søkere og 54 225 mannlige søkere søkt opptak til grunnstudier ved universiteter og høgskoler gjennom Samordna opptak.

Dette utgjør en kvinneandel på 59,8 %. På samme tid i fjor var det registrert 91 732 kvinnelige og

62 356 mannlige søkere, noe som utgjorde en kvinneandel på 59,5 %.

Vi ser dermed i år en nedgang i antall kvinnelige søkere på 12,0 % og en nedgang i antall mannlige søkere på 13 %.

Kilde: Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) (tidl. Samordna opptak).

Ansatte EBA
  • Thomas Norland
  • Kompetansesjef, leder Kompetanseavdelingen