Vei- og jernbane

EBA jobber tett sammen med bestillere som Statens Vegvesen, Bane NOR, Nye Veier og Fylkeskommunene. EBA er medlem i EAPA - Europeisk asfaltforening, og representerer medlemmene på europeiske og nordiske arenaer.

Hovedmålet er å bidra til en lønnsom og respektert næring.

Organisering:

De ulike fagene er organisert i utvalg:

  • Næringspolitisk utvalg for Anlegg - Anleggsutvalg
  • Drift og vedlikeholds utvalg
  • Asfaltutvalg
  • Jernbaneutvalg
  • Fjellsikringsutvalg
  • HMS utvalg vei

Fagene har i tillegg bransjeforum der medlemmene i utvalgene sitter sammen med representanter for bestillerne.

 

Utbygging vei og jernbane:

Bygge- og anleggsnæringen er viktig for å opprettholde og øke sysselsettingen i Norge. Verdiskapning fra bygge -og anleggsnæringa er viktig for Norge. Anleggsbransjen har en viktig rolle i det grønne skiftet. Nå ser vi at bestillerne er i ferd med å utforme strategi for å nå målene om utslippskutt i 2030. For EBA er det viktig å ha en god dialog med alle bestillerne innen vei og jernbane for å oppnå gode rammebetingelser for medlemmene i EBA. Forutsigbarhet har alltid vært viktig for entreprenørene og det har blitt ytterligere forsterket i forbindelse med tiltak for å redusere klimautslipp.

EBA har gitt innspill om framtidig organisering av veisektoren i Norge. Det er viktig å sørge for at det blir en sammenhengende utbygging av infrastrukturen i Norge. Det er viktig både av hensyn til verdiskapning og sysselsetting, og det gir store samfunnsgevinster. Når det er to offentlige byggherrer innen veisektoren er det viktig at de utfyller hverandre. EBAs syn er at Nye Veier har bidratt til å gjøre Statens Vegvesen til en bedre bestiller.

Samferdselsinvesteringer må bidra til verdiskaping for samfunnet både gjennom effektiv transport, økt sysselsetting og kompetansebygging i samferdselssektoren.

Prosjektet Tunnelbyggetid 2021, som EBA har deltatt i sammen med Statens Vegvesen, Bane NOR, Nye Veier, Oslo Kommune og NTNU, har hatt sin første leveranse. Modellen er nå ferdig fra påhugg til gjennomslag og fram til klart for vann og frost. Arbeidet fortsetter med etterarbeider og med målsetning om å utvikle modellen helt fram til ferdig vei.

https://www.eba.no/vei-og-jernbane/anlegg/tunnellbyggetid/

EBA deltar i arbeidet med ny kontraktstandard for store totalentrepriser, og ser fram til at bestillerne tar i bruk en felles standard. Forskjellige kontraktregimer skaper mindre forutsigbarhet, skader produktiviteten og kapasiteten i markedet.

 

Drift og Vedlikehold (DOV):

Regionreformen og endringen med fylkene som den største bestiller av drift og vedlikehold på veinettet i Norge har vært en stor omstilling. Hovedbudskapet fra EBA i dialogen med bestillerne er forenkling og mer bestilling på funksjon og oppmerksomhet om resultatet på vei. Det har vært viktig for EBA å vise at vi er en seriøs aktør som gir innspill til endringer som kan føre til effektivisering og reduksjon i utslipp av CO2. Drift og vedlikehold er et stort fag med en omsetning på mer enn 22 mrd kr pr år. EBA s medlemmer har i dialog med byggherrene kommet med forslag til endringer for å få mer av midlene fra drift og over på vedlikehold.

Verdiskapningen i en drifts -og vedlikeholdskontrakt er en viktig politisk sak. EBA har fått utarbeidet en rapport som viser at det er liten forskjell på verdiskapning om bestiller har en stor og effektiv kontrakt i forhold til oppdeling i mange små byggherrestyrte kontrakter. EBA mener det er viktig for utvikling av faget og det grønne skiftet at kontraktstrategien legger opp til effektive kontrakter med entreprenører som har den beste kompetansen og kapasiteten. 

EBAs budskap til bestillerne er at en profesjonell utøvelse av drift og vedlikehold krever effektive kontrakter med en årlig omsetning som gjør det mulig for entreprenørene å ha en administrasjon. Drift og vedlikehold av veinettet er en samfunnskritisk oppgave som krever stor kompetanse av utførende. Oppsplitting av kontrakter pulveriserer ansvar, kan føre til svekket beredskap og blir totalt sett dyrt.

 

Asfalt:

I 2022 ble volumet totalt 6,350 mill tonn asfalt. Det er en nedgang fra 6,960 mill tonn i 2021. Entreprenørene i EBA har målsetning om 40% andel Lavtemperaturasfalt (LTA). Andelen økte fra 25% til 27 % fra 2021 til 2022. Bransjen vil arbeide for å oppnå målsetningen, men asfaltåret 2022 har ikke vært et år for å utvikle bransjen. Som følge av krigen i Ukraina kom en stor økning i prisene på energi. Den økningen ble ikke kompensert i 2022. For kontraktene i 2023 er prisregulering på plass.

Asfaltbransjen har kommet langt i arbeidet med å redusere utslipp av klimagasser. I 2022 var det klimavekting i 42 av 71 kontrakter for vedlikehold av riks- og fylkesveier.   Entreprenørene ønsker å fortsette med å videreutvikle vekting av CO2. I 2023 vil alle vedlikeholdskontraktene til Statens Vegvesen bli vektet med kr 5 pr kg CO2, og nesten alle fylkene vil vekte sine kontrakter. Asfaltbransjen har alt kommet i gang med neste steg i utvikling av asfaltkontrakter, som er kontrakter som tildeles på bakgrunn av levetid og egenskapskrav. Neste er at andre tildelingskriterier enn pris også tas i bruk i utbyggingskontraktene.

EPD verktøyet som er utviklet i Norge har fått stor oppmerksomhet også utenfor Norge. Verktøyet er nå tatt i bruk i Danmark og Finland og har blitt demonstrert og vist til i flere sammenhenger både i og utenfor Europa.

 

Jernbane:

Organiseringen som var i jernbanemarkedet i 2021 og 2022 førte til at oppgaver fra det konkurranseutsatte markedet ble overført til Samferdselsdepartementets eget selskap Spordrift AS. Nå er det besluttet at Spordrift skal tilbakeføres til Bane NOR, og det er et viktig tiltak for å bedre forutsigbarhet og trygge rammevilkårene for entreprenørene i jernbanemarkedet.

Entreprenørene har i 2022 gitt innspill til Bane NOR om bedre utnyttelse av kapasiteten og bedre utnyttelse av sesong. 80-90% av inntektene til entreprenørene kommer fra Bane NOR. Bevilgning over statsbudsjettet til Bane NOR er bestemmende for markedet, og signalene fra Samferdselsdepartementet er at det kan forventes en økning av midler til fornyelse av jernbanen de kommende årene.

 

Fjellsikring:

Fjellsikringsutvalget har i 2022 ferdigstilt Veileder for Fjellsikringsbransjen. Veilederen er presentert for Statens Vegvesen og det arbeides med å få anbefalingene i veilederen inn i kontraktsmalene og håndbøkene. Veilederen er også henvist til og brukt i konkurransegrunnlag for andre bestillere.

Det arbeides også med en Veileder for HMS innen fjellsikring, og et e-læringskurs om grunnleggende sikkerhetsopplæring.

Veileder for Fjellsikringsbransjen

HMS:

En studie som undersøker eksponering og helse ved legging av varm asfalt og LTA ble igangsatt i 2020. På grunn av Covid 19 ble undersøkelsen først sluttført i 2022. Det er tidligere vist ved en undersøkelse foretatt av STAMI at det er betydelig høyere eksponering for asfaltdamp og asfaltpartikler ved legging av varm asfalt enn ved legging av LTA. 

Resultater fra eksponeringsmålinger og helseundersøkelser er til analyse i første kvartal i 2023. I tillegg til å få kartlagt nivået for eksponering av farlige stoff i arbeidsplassluften vil en få kunnskap om eventuelle helseeffekter ved eksponering for asfaltdamp.

En studie som den som er gjennomført i samarbeid EBA-STAMI vil ha betydning for det forebyggende helsearbeidet for asfaltleggerne.

Arbeid på og ved vei er risikofylte arbeidsoppgaver. Entreprenørene arbeider systematisk med risikoreduserende tiltak for å unngå uhell og skader. En viktig del av det forebyggende arbeidet som foregår i EBA HMS utvalg vei, er erfaringsdeling etter hendelser. I 2022 har vi fått til et godt samarbeide med Statens Vegvesen ved at representanter fra Statens Vegvesen deltar i alle møtene i HMS utvalg vei.