– EBA uttrykte bekymring for bråstans i anleggsektoren etter at statsbudsjettet ble lagt frem, og oppfordret sterkt til at planleggingsarbeidet for viktige prosjekter fortsetter. Vi ser dette som et signal på at vi har blitt lyttet til, sier Heikki Holmås i en melding til Byggeindustrien. Han peker på at Arna-Stanghelle-Voss er en viktig del av hovedkorridoren for transport mellom Bergen og Oslo.
– Strekningen er preget av lav standard, tunneler med stort behov for vedlikehold og oppgraderinger og skredutsatte strekninger. Det gir en lite effektiv og lite forutsigbar reisevei for trafikanter og næringsliv, og store kostnader for samfunnet. I tillegg er det mange trafikkulykker. Prosjektet vil gi økt trafikksikkerhet, forutsigbar transport, økt kapasitet for gods på bane og redusert reisetid. I regjeringens opprinnelige budsjettforslag var dette prosjektet, i likhet med oppstart av alle andre nye veiprosjekter i 2023, utsatt som følge av innsparingstiltakene for å holde kostnadsveksten nede, utdyper Holmås. Nå håper EBA sjefen at det ligger til rette for at Stortinget kan gjøre en investeringsbeslutning i løpet av 2023.
Situasjonen for Nye Veier, som har fått inndratt driftskreditt tilsvarende 900 millioner kroner bekymrer derimot EBA sjefen.
Forbud mot nedbygging av myr
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om forbud mot nedbygging av myr til utbyggingsformål i løpet av 2023. Her håper EBA at regjeringen bruker næringens kompetanse når det gjelder bygging av vei over myr uten at det er behov for masseutskifting av myrområdet, og at dette tas inn i utredningsarbeidet.
– Det er videre positivt at det kommer signaler om å inngå forhandlinger om byvekstavtale med Kristiansandregionen og Nedre Glomma så fort som mulig, sier han.
– EBA har i mange år bedt om at paragraf 5 i Lov om offentlige anskaffelser endres fra at det kan stilles miljøkrav, til at det skal stilles miljøkrav, og at Stortinget nå ber regjeringen utarbeide en innkjøps- og anskaffelsesstrategi for å sikre at miljøhensyn, kutt i klimagassutslipp og seriøsitet vektlegges i offentlig innkjøp ser vi som veldig positivt. Næringen kan, og vil bidra til å nå klimamålene, sier Holmås.
Utslippsfrie anleggsplasser
– I budsjettforliket kommer det også frem at fossilfrie anleggsplasser skal endres til «utslippsfrie anleggsplasser», og det skal i tillegg utredes hvordan omfanget av utslippsfrie anleggsplasser kan økes. Dette er positivt for våre medlemsbedrifter sier Holmås videre.
– Når E16 Skaret-Høgkastet nå skal videreføres som et fellesprosjekt håper næringen på forutsigbarhet i den videre fremdriften av prosjektet. EBA minner igjen om behovet for å opprettholde aktiveten i offentlige anleggsprosjekter, som et minimum at det blir tildelt prosjekteringsmidler til de fire topp prioriterte prosjektene til Statens vegvesen, legger han til.
Han sier videre det er positivt at omsetningskravet for biodiesel i anleggsdrivstoff økes til 10 prosent fra 1. januar.
– Det er samtidig svært viktig at det ved offentlige anskaffelser stilles krav om at biodiesel som benyttes holdes utenom omsetningskravet, slik at det gir reelle utslippsreduksjoner, påpeker Holmås.
Denne saken er publisert i byggeindustrien/bygg.no 1.12.22 og kan leses her.