Registeret er utviklet av Sentralregisteret i tett samarbeid med Entreprenørforeningen Bygg og anlegg, Maskinentreprenørenes Forbund med mål om bedre og mer effektiv oversikt over kompetansen og kursene til den enkelte ansatte.
- EBA har vært en aktiv bidragsyter i arbeidet med utviklingen av Kompetanseregisteret fordi vi ser at dette vil ha stor verdi for medlemmene våre over hele landet. Flere EBA-bedrifter har også bidratt med betydelige ressurser i pilotarbeidet, sier Heikki Eidsvoll Holmås, administrerende direktør i EBA.
Registeret har vært gjennom et pilotprosjekt med PEAB og NCC før det i går ble rullet bredt ut. I tillegg er det forankret hos Fellesforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund, Arbeidstilsynet, Samarbeid for Sikkerhet Bygg og Anlegg , Maskingrossisternes Forening, samt offentlige oppdragsgivere som Bane NOR, Statens Vegvesen, Statsbygg, og Oslo kommune.
Slik fungerer K-Reg
Arbeidstakere har tilgang til en app der de kan få oversikt over sin kompetanse raskt og enkelt uansett hvor de er. Dermed er det enkelt å sjekke kompetansen til ansatte på byggeplassen, eller å å sjekke at alle har de nødvendige sertifiseringene og kursene som kreves for å jobbe på akkurat det prosjektet. Målet er at registeret skal føre til økt sikkerhet og effektivitet.
Arbeidsgiver inngår et abonnement på vegne av de ansatte og kan også registrere kurs og sertifiseringer for alle sine ansatte. Dokumentasjonen lagres på livstid og knyttes opp mot bedriftenes HR-systemer slik at det er enkelt å oppdatere. K-reg inkluderer blant annet sertifisert, dokumentert- og utstyrsspesifikk sikkerhetsopplæring, samt fag- og svennebrev og annen formalkompetanse.